Förebygga skador på vandring

Förebygga skador på vandring

Det bästa första hjälpen kitet är att själv förbereda sig innan vandringen. Det finns en del man kan göra själv för att förebygga skador vid vandring.

Kroppsvård inför vandring

Förebygga skador under vandring

Tips för blåsor på fötterna


Förebygga skador | vandring

Om du ska ut och vandra så måste man ta hand om sig själv och gruppen man vandrar i. Det kan vara en sådan enkel sak som att se till att dricka tillräckligt och ha korrekt knutna skor. Annars riskerar man en fotvrickning i onödan. Första hjälpen innebär till stor del att förebygga för olyckor, och gör man det så kommer vandringen att gå lättare. Följ tipsen nedan så kommer vandringen gå mycket smidigare och med mindre skador.

Välj rätt skor för att fötterna ska hålla.

Det är ofta tyngden på packning som styr vilken typ av känga som man ska välja.
Tung packning ca 80 liter: Om du bär tyngre packning bör du ha en känga med ett högre skaft. Skaftet ger mer stöd åt den tyngre vikten, och det blir svårare att kliva snett.

Medeltung packning ca 60 liter: Om du bär på medeltung packning kan du använda en lägre känga som slutar vid fot knölen

Lätt packning 30 Liter: Vid dagsturer kan det räcka med ett par löparskor om man har lättare packning och promenerar på bra stigar. Är man osäker om man ska vandra där det kan vara blött och stenigt bör man ta en stabilare sko och en sko i vattentåligt material. Det finns gott om kängor som är lika höga som vanliga löparskor.

Kroppsvård inför vandring

Vårda fötterna: Se till att börja vårda fötterna i god tid innan vandringen. Det minska risken för sprickbildning och blåsor avsevärt. Börja med att fila bort förhårdnader och använda hudkräm för att få fötterna mjuka och sköna. Klipp även naglarna och slipa till kanterna på tånaglarna för att minska risken för nageltrång under vandringen.
Behåll naturliga oljor på kroppen: Försök att dra ner på tvättandet med tvål ett par dagar innan vandring ute i naturen. Det gäller framför allt under vintern då det bildas naturliga oljor på vår hud som skyddar oss mot kyla och vind. Självklart ska man ändå bibehålla en god hygien, men undvik framför allt att tvätta ansiktet med tvål innan och under vandringen. Samma gäller med rakning, det bör man inte göra precis före eller under vandringen då även det lämnar huden öppen för angrepp.

Förebygga skador under vandring

Justera packningen efter kroppen
Om packningen inte sitter som den ska bör man stanna upp och justera den för att få den så nära kroppen som möjligt. Om ryggsäcken är snedbelastad kan det leda till ett mycket större problem längre fram. Se därför till att ryggsäcken har ett ordentligt stöd runt midjan och att axelremmarna är åtdragna. Om ryggsäcken har utrustning hängandes på utsida, så försök att packa utrustningen på höjden istället för utåt på ryggen. Genom att packa på höjden så behålls tyngdpunkten nära ryggen och det blir stabilare under vandring.
Byt sockar ofta under vandringen
När man är ute och vandrar så blir fötterna väldigt fuktiga och se därför till att stanna till med jämna mellan rum och ta gärna av dig dina kängor och växla till torra sockor och låt fötterna lufta. Var noga med fotvården för att förhindra sprickbildning i huden och andra otrevligheter. Ett sätt att få en bra rutin under vandringen är att t.ex. vandra 50 minuter och vila 10 minuter, då kan man sätta sig på en sten och sparka av sig kängorna.

Tips för blåsor på fötterna

Om skavsårsblåsor skulle dyka upp under vandring, kan det vara läge att tömma blåsan på vätska och sätta ett skyddande plåster över den tömda blåsan. Det kan vara bra att ha med sig en liten nål och alsolsprit. Se till att nålen är ren och stick den ifrån oskadad hud och in i blåsan. Undvik att punktera blåsan mitt på, då skinnet lätt spricker och ökar infektionsrisken. Undvik även att tömma blodblåsor då infektionsrisken är mycket högre.
Se även till att tejpa fötterna i förebyggande syfte om skav börjar uppstå på fötterna.

Stöd vid vrickning

Vid fotvrickningar är det viktigt att snabbt få upp foten i högläge och sedan linda in hela foten med en stödbinda. Tänk på att linda hela foten och även vid tårna. Om man missar att linda ett område på foten, så kommer svullnaden leta sig dit. Om fotvrickningen är allvarlig så kommer stödbindad att börja strama runt foten, och resultera i smärta. Det kan då vara lämpligt att lossa på bandaget med jämna mellanrum. Även kyla kan hjälpa som smärtlindring.

Leave a Reply

All fields are required

Name:
E-mail: (Not Published)
Comment: